Fritz Hansen PK22

Fritz Hansen PK22

Uitsluitend verkrijgbaar bij:
Jan Luppes en Melles interieur

Fritz Hansen PK22. Poul Kjaerholm ontwierp functionele meubelen. Zijn ontwerpen blinken uit door perfectie tot in detail. Kjaerholm was een aanhanger van de Bauhaus kreet “Design für das Volk”. Alhoewel Kjaerholm van huis uit meubelmaker was werkte hij veel met staal, marmer, leer en leisteen. De PK22 is de stoel waarvoor hij de prestigieuze “Lunningprijs” ontving in 1958. Vier, op het oog eenvoudige, roestvast stalen delen die het onderstel vormen. Een zitkuip met canvas, leder of pitriet bekleed. Mooie details als het stikwerk in het leer en de boutjes van het frame.

Geintereseerd?

Stuur ons gerust een bericht
vanaf € 3080

Over het merk Fritz Hansen

Fritz Hansen is één van de fabrikanten die in de periode na de Tweede Wereldoorlog groot geworden is.

De triomf begint met de ontwerpen van Arne Jacobsen. Niet zoals veel Scandinaviërs ontwerpen met veel hout, maar gelaagd hout en staal. Gelaagd hout dat dan weer gelakt werd ook.

Veel ontwerpers hebben in deze periode met dit gelaagde hout “gespeeld” , Charles & Ray Eames (Plywood chairs), Bruno Mathsson (Pernilla etc.), Hans J, Wegner ( 3 Benet Skalstol) en zelfs Poul Kjaerholm (PK0).

De 3100 eetkamerstoelen serie begint met “De Mier”, een stoel op 3 verchroomde stalen poten. De meest bekende is nummer 3107 “De Vlinderstoel”, veel gekopieerd nooit geëvenaard. Not even close!

Arne Jacobsen was een “totaal architect”, vanaf het gebouw, tot en met het peper zoutstel, alles werd door hem ontworpen in een project.

De meest bekende projecten zijn:

  • het “Royal SAS hotel” in Copenhagen. Voor de lobby ontwierp Jacobsen de zeer bekende fauteuil “The Egg”.
  • Het “Oxford College” in Engeland, hiervoor werd de serie Oxford chairs ontworpen.

Ook de bekende “Ellips” eetkamertafel is deels van de hand van Jacobsen. De vorm van het blad , een ellips, is een idee van de Deense mathematicus, dichter en uitvinder Piet Hein. De “spanpoten” zijn een idee van de Zweedse stoelen professor Bruno Mathsson. Zijn idee van de spanpoot was uitgevoerd in gelaagd hout, Arne Jacobsen vertaalde dit naar verchroomd spanstaal. De uiteindelijke tafel had een kunststof blad met aluminium rand en chroom spanpoten die zonder gereedschap bevestigd kunnen worden.

Arne Jacobsen was dermate beroemd en succesvol dat het ook wel eens iemand in de weg zat!

De jonge Poul Kjaerholm begon ook bij Fritz Hansen. Met zijn sterk gestileerde meubelen van de allerbeste materialen creëerde hij producten met een zeer sterke vormtaal, maar wel zo uitgesproken en door productiewijze en materiaalgebruik zo duur dat het liefhebber producten werden. Dat terwijl Kjaerholm’s basisidee nog wel was “Design voor het Volk” te maken, het aloude Bauhaus motto. Het uitblijven van succes frustreerde Kjaerholm dermate dat hij vertrok bij Fritz Hansen en zijn produkten bij Kold Christiansen liet vervaardigen. Nadat Kold Christiansen stopte (geen opvolging , de eigenaar was al ruim 75 jaar) heeft Fritz Hansen de rechten op de producten gekocht. Poul Kjaerholm was toen al (veel te jong) gestorven

Jaime Hayon is 1 van de ontwerpers bij Fritz Hansen uit de huidige tijd. Zijn fauteuil “Ro” is de resultante van de zoektocht de klassieke orenfauteuil een nieuw jasje te geven.

Ook ontwerpen er nog steeds (jonge) Deense ontwerpers voor Fritz Hansen. Kasper Salto ontwierp de stoel NAP in 2010

kjaerholm product-galerij

Over het design Poul Kjaerholm

Poul Kjaerholm, 1929 – 1980. Poul Kjaerholm begon zijn carrière bij Fritz Hansen als meubelontwerper. Zijn liefde voor detail en eisen aan materiaal zorgden ervoor dat zijn produkten waardevol werden en dus duur. Bij Fritz Hansen was Arne Jacobsen de grote man. Kjaerhom ging samen werken met Ejvind Kold Christiansen. Christiansen gaf Kjaerholm de vrije hand en een grote collectie super strakke meubelen zagen het levenslicht. voor de PK22 kreeg Kjaerholm de Lunning prijs.

Wilt u meer weten over de Fritz Hansen PK22?

Wilt u meer weten over dit product? Leverbaar in diverse uitvoeringen. Vraag naar de mogelijkheden.